Elfte veckan

Vi sov ganska länge efter ”utekvällen” och morgonhungern var som bortblåst, det blev ju som sagt en hel del mat på kvällen innan. Packade ihop och tog sjövägen norrut, efter någon mil i Malecine stannade vi till för att äta frukost. Ett tyskt husbilspar tjoade nere från vattnet och tyckte vi skulle ta ett dopp. Trodde knappast det skulle vara så varmt som det var. Ja det blev en härlig morgon, den sista med värme skulle det visa sig.

Ett sista dopp i Gardasjön innan vi lämnade Italien för denna gång

Nu var det inte många timmar kvar i Italien, tyvärr så var det dimmigt vid Brennerpasset så vi blev blåsta på de klassiska vyerna denna gång. Det började småregna när vi i Innsbruck körde västerut, hade nämligen som mål denna dag att ta oss till Füssen i södra Tyskland. Nu kom stellplatz-boken till användning. Vilken chock det blev när stellplatzen nästan var full, en vardag i oktober! Som sagt, nästan full, den här platsen var en av de mest välordnade stellplatzerna vi stannat på. När vi passerade Alperna så var sommaren borta, det var det rejäl höst nu, bara 4-5 grader varmt. Mycket hade vi planerat före vi drog iväg den 1augusti men inte hade vi tänkt att man eventuellt skulle behöva handskar. Så det var bara att ge sig iväg på shoppingrunda passade också på att käka en kebab på stan. Nueschweinstad var ju självklart anledningen att vi tagit denna väg men vi blev inget med det, alltför mycket dimma gjorde att det inte var någon sikt överhuvudtaget. Bestämde oss för att vi tar det en annan gång, man kan ju inte hinna med allt. I Metzingen några mil söder om Stuttgart finns det mesta i klädväg att köpa, hela stan är en enda stor outlet. Här shoppade vi loss för allt vad vi var värda. Det är så här man ska handla, bra, plus att man inte har någon tidspress.

En av dessa fantastiskt vackra små tyska städer efter Winstrasse    Anders bland härligt mogna vindruvor

Resan forsatte norrut genom Rhendalen där vi på kvällskvisten ställde oss på stellplatzen i Edenholen otroligt nog så var det ett 20-tal bilar här med. En typisk tysk stad med mängder av korsvirkeshus, att det var rent och snyggt behöver man väl knappast tillägga. Vi funderade lite på varför de ännu inte skördat vindruvorna här, de såg ju så mogna ut och smakade perfekt kan vi intyga. Ja, det var väl bara någon dag innan det skulle skördas.

Rullade vidare mot Luxemburg, vi passerar alltid hemma hos Stefan och Stina när vi är ute med husbilen. Redan vid lunchtid dagen efter var vi framme, käkade lunch med Stefan. Stina jobbade och när hon kom gick vi ut och åt i Hesperange. Kollade på svensk Tv och småpratade hela kvällen. Vi övergav husbilen och sov inne i lägenheten två nätter.

Queen har vuxit sen sist

Vid lunchtid nästa dag forsatte vi resan norr ut, första stoppet blev i Dortmund och Hymer center där. Man kan inte låta bli att titta på alla nya modeller som kommit och vi hittade en modell, 514 integrerad med garage som vi började drömma om men det kändes som väldigt mycket pengar. På kvällen slog vi läger i Rheda-Wiedabruch utanför ett badhus, hittade en pub där vi fick en god schnittsel. Nästa dag fortsatte vi mot Celle men vi blev stående på motorvägen i två timmar, faktiskt första stillastående kön på motorväg under hela resan.

Stellplatzen i Celle                                                                             Typiska korsvirkeshus i Celle

Hittade stellplatzen i Celle, massor med bilar här också precis bredvid oss stod två svenskregistrerade bilar. Promenerade runt i denna mysiga stad och när vi återvände till husbilen träffade vi våra "grannar". De var ute på en liten hösttripp och på kvällen blev vi inbjudna till dem och vi blev sittandes fram till midnatt och över en flaska vin berättandes om vår resa, mycket trevligt. Morgonen därpå sov vi riktigt länge, körde bara någon mil, stannade och tog ner cyklarna och tog en riktigt lång cykeltur på de härliga tyska cykelvägarna.

Redo för cykeltur

När vi småningom kom upp till  Fehmarn tog vi en tur runt ön. Tänk så många gånger vi passerat här och aldrigt gett oss tid att åka runt ön. Det blåste som tusan något som inte vindsufarna hade något emot. Tog plats på torget i Burg am Fehmarn där vi vaknade med regnet smattrande på taket. Tog en kort morgonpromenad innan vi körde se sista kilometrarna upp till Puttgarden där Boardshop fick ett besök av oss.
Väl över i Danmark sträckkörde vi till Helsingör. Det är inte utan att det kändes lite konstigt att åter köra på svenska vägar. Stannade till hos Bengt i Örkelljunga och kollad lite, tror vi börjar bli sugna på en ny bil! Tog en sväng förbi Lasse och Anita i Hillerstorp de var ju en del av svenskligan i Verona. Funderade på att köra ända hem men räknade ut om vi stannar ute en natt till så har Gun-Britt varit borta i exakt 80 dygn.

Sista natten i husbilen för denna gång vilket skulle visa sig så småningom bli den sista natten i denna bil

Sagt och gjort på kvälllskvisten stannade vi Gyllene Uttern som blev vår sista anhalt under denna långa resa. Tisdagen den 19 oktober vid 12-tiden rullade vi upp vår garageuppfart och resan/äventyret var slut.