Tredje veckan

Andra veckan

Några fina dagar med Stefan och Stina med shopping och sightseeing i Luxemburg inledde den andra veckan. På onsdagen var det dags att dra vidare, planen var att via Belgien ta oss till Frankrike och Normandiekusten. Vi stannade söder om Dieppe i Pourville sur mer, vädret var inte det bästa. Kusten vid Normandie med alla kalkstensklippor är vackra och härliga att promenera på. Tyvärr blev vädret inte bättre men Gun-Britt och Johanna solade mellan regnskurarna och badade i det kalla havet.På eftermiddagen var det riktigt campingliv med strandtennis, kortspel, promenader Tv och pizza i kartong.

Inget högtryck direkt

Fredagen var det hemresa för Johanna och Anders från Beauvais varför vi drog iväg ganska tidigt i spöregn. Det kändes lite konstigt att skiljas åt vid flygplatsen men Gun-Britts väninna Siv var med på planet från Sverige och skulll göra henne sällskap i en vecka. Siv och Gun-Britt började med att handla mat och dryck på en stormarknad nära flygplatsen. Några mil från Giverny slog vi läger på en camping, orten heter Bouafles och låg vid Seines strandkant. det blev en hel del talande i husbilen, det var ju mycket som skulle planeras inför veckan.

Receptionen på campingen i Bouafles

Äntligen hade det slutat regna och vi började dagen med en promenad längs Seine. Packade ihop och körde till Les Andelys och kikade på ruinerna av Chauteau Gaillard en borg som var uppförd av Richard Lejonhjärta.

Resterna av Chauteau Gaillard

Vidare mot Giverny och promenad i Monet´s trädgårdar. Otrolig blomsterprakt! Vände tillbaka mot kusten med stopp i Lisieux för öl och lunch. Straxt utanför Deauville i St.Arnoult hittade vi en camping där vi slog läger. Ingen ro denna dag, cyklarna åkte fram direkt och vi tog bron över till Trouville där det inmundigades crepes och cider.

Siv vid den härliga stranden i Deauville

På förmiddagen åkte vi för att bada, hittade en bra parkeringsplats vid kyrkan Hymer! Hann sedan med att ta oss till Bayeux för att kika på den världsberömda tapeten Staden har cirka 15 000 invånare och är mest känd för den drygt 70 meter långa och cirka 50 cm breda Bayeuxtapeten. Den innehåller 72 scener, som beskriver Vilhelm Erövrarens fälttåg mot England och slaget vid Hastings1066.Tur hade vi att torget i Bayeux var en stellplatz där vi bestämde oss för att stanna. Vilket regnväder det var på kvällen det var bara att sitta inne och mysa.