Nionde veckan

Åttonde veckan

Arles läge vid floden Rhône gör den till en naturlig port till Camargue, som vi valde att spara till annan gång. I Arles besökte vi denna måndag några av de rester som finns kvar efter romarnas framfart. Den romerska amfiteatern här håller  även den tjurfäktningar under sommaren.
Det började tryta i de olika förråden i husbilen så utanför Aix-enProvence stannade vi vid en stormarknad och bunkrade upp.

Dagens mål var just Aix-en-Provence där vi skull hälsa på en av Stefans kompisar, John från Sollerön. Han liksom Stefan är tävlingscyklist och bor här med sin franska flickvän. Alltid lika kul att träffa våra barns kompisar. John som bott länge i Frankrike var säkert glad att få snacka lite svenska. Vi gick ut på stan och käkade tillsammans, John fick SMS av sin far, Mora spelade sin första elitseriematch, 1-1 mot Färjestad! Natten tillbringade vi på en parkering nära deras hus. John tipsade oss om en liten stad som heter Cassis inte långt från Aix. Det visade sig vare en riktig pärla, campingen som vi tog in på låg högt belägen vilket gjorde cykelturen till stan behaglig men inte tillbakavägen. På kvällen började det blåsa rejält. Hela husbilen gungade men inget regn. Varma ljumma vindar från Afrika. Dagen efter tog vi en båttur längs med kusten. I Cassis är man stolt, med all rätt, över sina Calanques som enligt reklamen är Europas längsta fjordar! De har nog glömt att Norge ligger i samma värlsdel.

Hamnen i Cassis.

Hur som helst, det var en fin tur med härliga klippor och Calanques. Under lunchen i husbilen bestämde vi oss för att promenera till en av vikarna för att bada, från båten hade det sett så mysigt ut. Det var precis vad det var, efter en 40 minuterspromenad var vi framme och vi var inte många som traskat hit, det fanns ju ingen väg. Träffade ett norskt par som tyckte detta var pardiset på jorden, de hade rest hit 17 år i sträck!

Nu var det Bella Italia som gällde, tog det lugnt och växlade mellan motorväg och kustvägen. Liguriens kust är ju så vacker så att man nästan storknar. Framåt kvällen tog vi in på en camping i Arenzano en bit väster om Genua som inte heller denna gång fick något besök av oss. Tidig avfärd denna morgon efter att ha retat upp campingvärden ordentligt, vi hade tappat bort en liten lapp som han ansåg var mycket viktig. Nåväl vi gjorde rätt för oss och drog vidare nu norrut med sikte på Gardasjön. I Servalle på en outlet shoppade vi loss (igen) kul när det inte kostar skjortan.

Svenskligan på campingen i Bardolino

På en camping mellan Bardolino och Garda strålade vi samman med tre svenska familjer som kommit till Italien för att se värdsmästerskapen i cykel som skulle gå av stapeln nästkommande vecka. Härligt med en liten svensk kolloni på campingen. Lite svalare idag men det hindrade inte ett dopp i Gardasjöns varma vatten. Dagen ägnades åt tvätt och strykning, Anders tog en cykeltur in till Verona. På kvällen tog vi i svenskligan en promenad för att äta middag i Bardolino.

Stefan innan start

Inte blev vi liggandes länge på campingen vi åkte nämligen till Modena dagen därpå. Stefan skulle köra en cykeltävling där, anlände precis innan start så vi hann bara byta några ord med honom och några av de andra svenska cyklister innan start. Efter tävlingen åkte Stefan med oss tillbaka till Garda där han inkvarterade sig i Lazise tillsammans med de andra svenska landslagscyklisterna. Vi hade ju i alla fall fått rå om honom under tjugo mil husbilsfärd.