Åttonde veckan

Sjunde veckan.

Äntligen fick Gun-Britt shoppa loss i Barcelona och en hel del blev det. Seneftermiddagen ägnades åt poolliv och vidare planering för vår resa. Nästa morgon vaknade vi vid sextiden av ett riktigt åskväder elen försvann av och till, det gjorde att vi kom iväg ganska tidigt. Vi var ju tvungna att trassla oss igenom Barcelona för vi skulle ju norrut. Anders hade blivit rekomenderad camping Can Martin i Tossa del Mare av några norska vänner, så dagens etapp blev inte så lång. Lite mer sol, nej kanske inte för det mulnade på men fortfarande varmt både i luften och vattnet. Vi tog några cykelturer i omgivningen riktigt kuperat och strosade runt i staden.

Collioures mysig gränder med mängder av konstgllerier.

Resan fortsatte nu med sikte på Frankrike, här i de norra delarna av Spanien kändes det stundtals lite tragiskt, det satt nämligen lättklädda flickor utmed vägkanten och erbjöd sina tjänster. Här och var på olika rastplatser stod det långtradare som tydligen var i stort behov av dessa flickors tjänster. Väl över gränsen till Frankrike stannade vi  Collioure med sitt berömda ljus som lockat många konstnärer bland annat verkade Matisse här under tidigt 1900-tal. Här promenerade vi runt på de kullerstensbelagda gatorna i de trånga gränderna och. I den lilla fiskehamnen med sina färgranna båtar tog vi en riktigt smaskig creps med chokladsås.

Anders på Argelès Plages härliga sandstrand

Färden gick vidare efter den franska kusten och i Argelès Plage fann vi en ställplats bara ett stenkast från den härliga sandstranden. Efter middagen började det regna igen och riktigt blåsigt nu. Nästföljande morgon bjöd på en cykeltur före frukost, för Gun-Britts del blev den bara 1 mil, det blåste kraftig motvind. Inget regn idag men blåsigt, dock varma vindar så vi tog en lugn dag med strandliv och besökt på ett internetcafé för att uppdatera oss på vad som händer ut i stora vida världen.

Gun-Britt tar en eftermiddagslur

Fortsätter vidare österut efter den franska Atlantkusten, passerar Narbonne och Beziers för att slå läger på en ställplats i Cap d'Agde. Att Cap d'Agde är ett av Europas naturistområden vare sig såg vi eller hade en aning om, läste om det när vi väl kommit hem. Här tillbringade vi ett par härliga dagar med sol, bad, besök på den lokal marknaden och cykelturer för vissa av familjens medlemar långa sådana. Middagen bestod av jätteskålar med "moules frittes" super gott.

Jardin de la Fontaine dessa trädgårdar och dammar anlades på 1700-talet.

Söndagen tillbringade vi Nîmes där det var någon sorts festival. Sång och dans varvades med marknadsstånd där allt mellan himmel och jord gick att köpa. En härlig stämmning  i hela stan så vi beslutade oss för att ta in på en camping och fortsätta denna festival. Till Anders stora förtret missade vi tjurfäktningen på den romerska amfiteatern.