Kroatien

När vi kom ner från Grossglockner var det bara att stå på ner mot havet, Slovenien passerades utan stopp. En annan gång kanske vi tar tillfället i akt och ser oss om här. De sista milen genom Slovenien ner mot havet i Kroatien tog tid, mycket trafik och smala krokiga vägar samt att det var sen eftermiddag med "rusningstrafik" gjorde sitt till.

Moscenicka                                                                                      Anders på en bro med vackra vyer på kust-
                                                                                                             vägen mellan Moscenick och Pula

Väl nere var det bara att leta upp en camping, hade läst att det inte var så lätt med fricamping så vi kollade inte ens detta alternativ. I den lilla staden Moscenicka inte långt från Opatja hittade vi en camping. Vi fick en ganska fin plats på en camping med många långliggare vad vi kunde förstå, bland annat en hel del svenskar. Nästa dag var det midsommarafton och det märktes väl bland de svenskar som fanns på campingen, sill, färskpotatis, nubbe och svenska flaggor plockades fram. Vi promeneade ner till stranden som visade sig vara överfull, det fanns inte en kvadratmeter att få ner rumpan på så vi fick ligga på några stora stenar.

Vi hade bestämt oss för att det var Istrien som skull utforskas på denna resa, så den vackra södra kustremsan utmed Adriatiska havet får vänta till en annan gång.Hmm det är mycket som ska utforskas senare i livet. Nåväl på midsommardagens morgon körde vi vidare mot Pula, ihopp om en strand där även vi kunde få plats. Resan gick utmed kustvägen, fantastiska vyer omväxlande bra vägar med smala krokiga dito.

En perfekt campingplats i Banjole, med Adriatiska havet som närmsta granne

Några kilometer söder om Pula ligger den lilla byn Banjole här fanns det en mängd campingar. Vi körde på chans självklart ville vi komma så nära havet som möjligt, det var ju sol och bad som stod högst på önskelistan. Vilken tur vi hade! Camping Indije hade lediga platser direkt vid havet, här var så lungt och skönt så vi stannade en hel vecka. Egen badstrand 5 meter från husbilen, bättre kunde det inte bli.

Anders på väg ut på en cykeltur men cykelvägarna i Kroatien kunde man önska mer av

Dagarna flöt på i det härliga vädret, cykelturer nästan dagligen, i alla fall för Anders. Var så klart inne i Pula och strosade runt. Även här finns en gigantisk amfiteater, vi har börjat samla på sådana. Det är på sådana här resor men förstår och känner att husbil är det perfekta sättet att semetra på, i alla fall för oss.

Amfiteatern i Pula                                                                                Gun-Britt läser kartan som vanligt

Efter ett långt stopp började det suga i restarmen igen. Alperna i Österrike hade gett mersmak så nu vill vi se lite av den italienska delen. Sagt och gjort, kosan styrdes vidare, via Trieste mot Cortina d'Ampezzo den ort där så mycket idrottshistoria har utspelat sig. Men tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig, en besvikelse helt enkelt. Till skillnad från andra vintersportorter som vi besökt verkade inte Cortina ha något aktivt sommarhalvår. Till saken hör väl också att det duggregnade och var lite småkallt samt att hitta en parkering där det var tillåtet att stå med husbilen var nästan omöjligt. Besöket här blev därför endast några timmar med promenad i det "sovande" Cortina d'Ampezzo. Det får nog bli ett besök vintertid nästa gång.

En bild blev det i alla fall i Cortina                                                       Här bodde vi i Brunico

Vi tog sikte på Brunico i stället, här fann vi en stellplatz inte långt från centrum. Nu när vi var i Italien skulle det ätas italienskt förstås så vi promenerade till centrum och slog oss ner på en resturang. Det var kanske inte riktigt den italienska maten vi tänkt oss, i dessa trakter är det väldigt tyskinspirerat men gott var det. Brunico visade sig var en riktigt charmig liten stad med en mur runt de centrala delarna.

Eurpoabrücke vi Brennerpasset

.. och brant var det

Nästa dag forsatte vi in i Tyskland, Gun-Britt hade spanat in en kuort med en spaanläggning. Vi anlände till Bad Urbach och efter lite letande fann vi stellplatzen precis utanför spaanläggningen. Här fanns tillgång till el men inget spa det var stängt för restaurering hela sommaren, otur. Vi fick nöja oss med en riktig tysk middag istället inne i stan, mätta somnade vi tidigt. Nästa dag skulle vi ju upp tidigt, shopping väntade i Metzingen, några mil söder om Stuttgart. Vi har varit här en gång tidigare (2004) och visste att hela stan är en enda outlet med alla märken representerade. Vi var på plats strax efter 9.00 och sprang in och ut i affärer nästan hela dagen, Anders tröttnade dock och tog sig en lur i husbilen. En hel del blev det så nu är höstgarderoben full. Luxemburg ligger bara 25 - 30 mil från Stuttgart så var det bar att stå på, vi skulle ju vará kattvakter en natt. Stefan och Stina hade åkt till Paris med Lily på kattutställning så vi skulle passa Queen och hennes 14 dagar gamla ungar. Vilka godingar 5 stycken små ungar som pep som fågelungar.Stefan och Stina kom hem på söndagen och tavlan som åkt med oss runt i Europa överlämnades, den kommer verkligen till sin rätt på vardagsrummets ena vägg.

Queen med sina kattungar

Stannade ett par dagar och umgicks med "luxemburgarna" innan det på tisdagskvällen rullades iväg. Ska väl sägas också att vi han med de Luxemburgiska mästerskapen på cykel, där stjärnorna så klart dominerade.

Luxemburgiska mästerskapen                                                            Mästaren Benoit Joachim

En sista tankning i Luxemburg är ett måste, det kostar ju några spänn mindre. På macken fick vi en fyndig ficklampa den har inget batteri som kan ta slut utan man "pumpar" upp den. Stellplatzboken åkte fram när vi närmade oss Köln, enda önskemålet var att det skulle vara lugnt. I Remschied hittade vi en plats, den låg inne på gården vid en husbilssäljare. Regnet vräkte ner hela natten och fortsatte av och till under hela dagen därpå. Vi tog oss till Bengts i Örkelljunga via Rostock, detta blev sista övernattningen på denna resa som vi verkligen var nöjda med.